Masih adakah karat jahiliah dlm diri kamu??




Hadis Abu Hurairah r.a:
Rasulullah telah bersabda: ‘Jauhi tujuh perkara membinasakan kamu (menyebabkan kamu masuk neraka atau dilaknati oleh Allah) Para sahabat bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah tujuh perkara itu?’ Rasulullah bersabda: ‘Mensyirikkan Allah (menyekutukanNya), sihir, membunuh manusia yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan hak, memakan harta anak yatim, memakan harta riba, lari dari medan pertempuran dan memfitnah melakukan perbuatan zina perempuan-perempuan yang baik (yang boleh dikahwini) serta menjaga maruah dirinya, juga perempuan yang tidak memikirkan untuk melakukan perbuatan jahat serta perempuan yang beriman dengan Allah dan RasulNya.’

p/s: walaupun sekecil manepun dosa yg kita lakukan..
ibarat pepatah melayu.."sikit2,lama-lama jadi bukit"...
jadi...hindarkan diri dari melakukan dosa-dosa kecil,mahupun dosa-dosa besar..

wassalam~~

1 comments:

LoTUS_TERaTaI said...

da satu artikel yg sya baca..
dibaratkan diri kita ni sebagai sebatang tiang... stiap kali kita melakukan dosa.. satu bilah paku akn dibenamkan ke tiang itu... semakin byk dosa yg kita lakukan mkin byk la paku yg akn dibenamkan..
apabila kita bertaubat nasuha.. satu demi satu paku itu akan dicabut keluar.. namun ketahuilah tiang itu no longer da same.. walaupun paku2 tu dah dicabut semula..kesan lubang paku itu masih jelas klihatan pada tiang itu..
maka kesimpulannya selagi terdaya elakkan diri kita drp melakukan dosa...

Post a Comment