Entahlah..Rasanya Dunia kot


Assalamualaikum wbt...
Sehat sahabat2 semua? Moga Sehat2 belake..

Ha..cmna Ramadhan tahun ni...OK ka, KO?
Kalau yg OK..teruskan dan upgrade lagi..
Yang x ok tu muhasabah dri balik, lihat tang mana ada silap...

Yang tdi baru gear 1 (mukadimah)..
la ni kita masuk gear 2,3 dan seterusnya 4...
maaf..ana naik motor, gear 4 ja..

Sahabat sekalian..
Sedar x yg ramadhan dah masuk hari ke-10...
yakni dah lepas dah 1/3 bulan ramadhan utk tahun ni...
Sekejap jer kan...walhal..rasa macam baru semalam puasa..

Bila ckp psl bola, mesti ada peminat..
Bila ckp psl puasa? mesti ada Terawih kan??
Apa tu terawih?

Mengikut pandangan mata manusia....terawih ni:

1:B'maksud istirehat..ia merupakanh ibadah di malam hari setelah siang nya kita bpuasa..

2:solat sunat yg dilakukn slpas mnunaikn solat fardu isyak...dan x bleh wat separuh rakaat
sblum fardu isyak..

3:amalan yg mana Allah bagi utk kita tebus dosa2 kita dgn up pahala kita..

Bagi diri pemilik lensa...
waktu bulan Ramadhan , perlunya aktiviti utk mendptkan RahmatNya..
Jadi terawih ni antara sebahagian isi kandungan dalam bulan Ramadhan..
Dan ini salah satu cara Allah nak tunjuk cara Allah sayang kita..x caya??

Sahabat..
tahu x yg mana..bulan ramadhan ni...
Allah buka semua pintu langit..dan insyaAllah Allah makbul semua doa2 kita...
Bulan ni jugak Allah "dekat" dgn kita...
"Dekat" bukan bererti kita blh ukur jaraknya..tpi dekat bila kita minx sesuatu dgnNya..
nak minx pn..jgn terlalu tinggi dan jgn terlalu rendah...ambil jgn tengah..

Tapi kan...cuba tanya diri kita...apa yg kita minx pada Allah??

1.Dapat result baek2..
2.Dpt course power2..
3.Dpt kerja yg baek2
4.Dpt duit byk2..
5.Dapat istri/suami yg baek2..
6.dpt anak dan cucu...
7.Minx dpt kawen 1 or 3 lagi
8.dpt beli itu & ini...
9.nak jadi YB utk satu penggal lagi??
10.nak jadi PM Malaysia??
11.Ape? nak jadi Agung..minx ja...insyaAllah Allah bagi

Inikan bulan ramadhan..
bulan mana Allah tu "Dekat" ngan kita...
Kita minxlah papa pon..InsyaAllah..Allah bagi...
Tapi x malu ka? Ada x rasa malu dalam diri sahabat?

X malu lagi? meh sni nak bagi malu skit...
Pernah x jumpa kawan2 yg bukan islam..
mereka tu mmg sah2 x percaya Allah..x solat...x puasa...n paling penting x Terawih pn..
Tapi dieorg blh dpt apa yg Sahabat2 nak minx pada Allah...X pelik ka?
kalau rasa pelik...kenapa nak minx bende cmni...malu la sket pada diri sendiri...
xkan kita ssh2 nak sambut ramadhan ni hanya dgn minx benda DUNIAWI ja? ish3...
cm2 baek xyah doa..usaha ja cm kawan2 yg bkn islam tu..kn blh dpt..

Ya Allah,
ana marah diri ana...
ana x marah pn diri antum semua..
antum semua baik2 =)

Sahabat...
Kecik sgt dunia ni nak compare dgn dosa kita di dunia ni..
Ibarat Telur(dunia) Vs Belon(Dosa yg bertambah2)

jadi,
igtlah bahawa...Amalan kita kat dunia ni belum jamin lagi bekalan ke syurga...

Kesimpulannya...
Tajuk "Rasanya Dunia kot" menggambar diri kita yg x pernah berubah...
x pernah fikir pasal akhirat...padahal dah tahu..dunia ni adalah tmpt mainan ja...
tpi still minx benda yg bukan kekal sepenuhnya...Insaflah wahai teman..
dan igtlah bahawa..kalau kita minx Akhirat driNya,insyaAllah kita akan dpt Dunia juga.. =)

Yang baik kita amal-amalkan
Yang buruk kita jauh-jauhkan
Selamat beramal ^.^

p/s:
Esok ada terawih lagi ni..rasa2 nak minx mana ek?

credit pada Sir Anuar(sifu ana dlm photography) utk gambor comey ni.. ^.^

2 comments:

Umie Artoqiemie said...

mintakkkkkkk,
nak minx syurga ^_^

afuzza said...

nice entry dan betul2 bt ana tersedar..
ayuh kita perbanyakkan amalan di bulan yang mulia lagi barakah ini....semoga setiap amalan kita diterima Allah swt. insyaallah :)

Post a Comment