Aku..kau..kita?? Sama je..


Assalamualaikum wbt...
menyepi dari arena penulisan...
bukan b'erti ana lupa tgjwb yg diberi...
ttpi lebih kepada mengislahkan diri sndri...

Moga dengan ketiadaan ana...
antum masih lagi berfikir...
tentang kehidupan dunia..
yg makin hari makin menjadi2...
sampaikan ana sendiri sakit hati...
hmmm....

sahabatku...
mari berfikir sejenak...
bagi yg menetap di utara semenanjung..
pasti seminggu sebelum raya..
merasa akan "bahang" air hujan yg mencurah2 di bumi ALlah ini..
Alhamdulillah..

sehinggakan, ana terfikir..
kalau lah hari-hari hujan begini..
camna nak sambut raya dalam suasana hujan cmni..

Benarlah...
ana hanya hambaNya..tidak berkuasa utk mengubah iradat Allah...
sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa...

Hmmmm...
bila cakap pasal hujan..
cuba antum lihat air hujan..
dimana ia bermula, pasti akan ada pengakhirannya...

Bagi manusia...
mereka melihat hujan ni dalam 2 aspek...
negatif dan positif....
ana xnak huraikan...
sbb ana nak antum BERFIKIR...

tapi alhamdulillah..
segala persoalan hujan x kedengaran ataupn kelihatan pada hari raya..
mungkin kerana keberkataan Eid itu sendiri..

Sahabtku...
cuba lihat apa hujan tu "bagi" kat manusia...
kalau lepas hujan..mesti ada bumi yg basah, berlopak, lecah dan mmg kdg2 tu kotor..

sakit hati x?
xtahu la kalau ada yg suka...
kalau ada yg suka..
TAHNIAH...antum org yg sgt bersyukur! =)

Sahabat...
yg tdi..mcm biasa..hanya sekadar intro utk topik..hehe
moh kita masuk tajuk betul...

CUTI

X kisah la..cuti sem ka..cuti sakit ka...cuti perempuan ka..
asalkan cuti...antum kena baca...wajib... =)

Topic ni bukan utk mahasiswa/i sahaja..
tapi org yg bekerja pn blh aplikasi dalam kehidupan nyata, bukan maya ye..

Bila cakap pasal cuti..mesti ramai yg suka..
lebih2 lagi bila dah siapkan "To do list" lagi utk cuti...Hebat ^.^

Bila ana bukak FB dalam seminggu 2 mnggu ni..rasa bosan tgk status kwn2 yg xnak blik kampus, nak cuti lagi..walhal..nak xnak kne juga balik..hehehe...

Ya, mmg cuti bakal berakhir...
Tetapi..apa yg dah kita lakukan sepanjang waktu cuti ni?

buat jahat??
buat maksiat??
buat zina??
buat2 tido??
habiskan makanan??
on9??
FB??
Blogging??

sahabtku...
cuba muhasabah diri seketika..
cuba refresh balik...
apa kita dah buat waktu cuti??

dah fikir???
ke masih lagi malas berfikir..haiz... =(

Sahabat..
Hujan itu sendiri mampu beri 2 nikmat kepada manusia..
nikmat kesenangan dan kesusahan...

Kesenangan bila air hujan tu beri udara yg nyaman, sejuk, dan segar..
Kesusahan pula bila ianya basah, kotor, lecah dan berlopak...

begitulah dgn cuti kita..
Kalau ianya diisi dgn benda yg berfaedah..alhamdulillah...
kalau ianya dibuang begitu sahaja...MasyaAllah...

Jadi..renung2kan...

Yang baik itu kita amal-amalkan...
Yang Buruk itu kita jauh-jauhkan..
Selamat beramal...

p/s:
ana dah start kelas minggu depan...
jadi....blog ni diupdate sekali-sekala..
nasihat ana..teruskan berfikir..
biar beruban rambut tu..asal nanti uban itu sendri jadi cahaya di SANA nanti.. =)

1 comments:

khaulah al-haura' said...

Manusia kalau tiba part negatifnya kepada hujan sering melihat hujan sbg masalah. baju lambat kering, kereta kotor kena lecak, tak boleh keluar berjalan etc etc

dan mereka seakan terlupa, ada hidupan lain yang memerlukan hujan pada tika itu.

fitrah manusia yg sering lupa..

maka didatangkan peringatan utk saling berpesan pada kebenaran dahulu, baru kesabaran

keep on writing. its a good reminder tho:)

Post a Comment