Masa...Aku pencuri kamu...


Assalamualaikum wbt...
alhamdulillah...
dalam keadaan yg agak sibuk ni...
sempat lagi ana berkongsi serba sedikit kata hati lensa daie..

Alhamdulillah...
Bersyukur kita pada Allah...
dengan limpah kurniaNya..
Antum dan antunna masih diberi peluang dan waktu...
dan sepastinya MASA utk membaca kata hati diri yg jahil lagi hina ini...

Alhamdulillah..lihatlah betapa berkuasanya ALlah itu...
Dia yg menentukan segala sesuatu yg dia kehendaki...
kita hanya merancang..tetapi Dia yg menentukakan...
dan segala yg terjadi hanya dgn izinNya...

MASA

Sahabat...
bila kita cakap pasal masa...
mari kita muhasabah diri seketika....
apa yang dah kita lakukan dalam seminggu lepas...

Rasa-rasanya dapat tak jawab soalan ni...

1.Apa sumbangan kita pada Islam???
2.Apa sumbangan kita pada Saudara/i semuslim kita??
3.Apa sumbangan kita utk bekalan akhirat??

Jadi, bagaimana? dah dapat jawab soalan "easy" mcm makan kacang ni ker??

Sahabat...
Allah itu maha Adil..
setiap seorang dari kita diberikan 24jam sehari...
tidak ada yang kurang sesaat, seminit atau sejam sekali pun...

Tetapi kenapa kita dapat lihat...
masih ada yg masih merungut..
masa yg diberikan itu masih tidak cukup...
walhal 24jam itu besar jumlahnya..

Ana ambil contoh pelajar perubatan..kerana ia lebih dekat dgn diri ana...
Bila diajak utk beramal, berbakti, dan berdakwah dijalanNya...
selalu aja diberikan alasan "TAK DA MASA"..

Betul ke pelajar perubatan tiada masa???

TIPU!!!

Kalau xde...yg ana menulis ni ada pulak masa...
kalau xde..yg ana upload gambar ni ada pulak masa..

EH?? cmner ni? tadi ada yg ckp xde masa...
kenapa ana ada masa??

Sahabat...
sebenarnya...masa itu ada...
cuma manusia itu "sendiri" yg membuatkan dirinya seperti tiada masa...

cuba antum lihat waktu lepas subuh dan asar..
ada manusia yg tido balik...
last2..MASA dihabiskan utk tido...
lepas isyak xyah lah citer..mmg sah2 masa lagi byk habis dok..


A096

Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati mereka itu setamak-tamak manusia kepada hidup (yang lanjut masanya), dan (lobanya mereka kepada hidup itu) melebihi loba orang-orang kafir musyrik. Tiap-tiap seorang dari mereka suka kiranya ia boleh hidup seribu tahun, padahal umur panjang yang demikian, tidak akan dapat melepaskannya dari azab (yang disediakan oleh Allah). Dan (ingatlah), Allah sentiasa melihat akan apa yang mereka lakukan. [2:96]

Analogi:
Pada satu hari, seorang pencuri kesempitan wang..jadi, dia pun cadang nak menyeluk saku manusia-manusia disekelilingnya...jadi, pencuri ini pun menetapkan masa, tempat dan waktu utk menjalankan misi BELIAU...setelah dia ternampak mangsa, dia pun mencuri..at last...ramai insan-insan "TERPILIH" telah kehilangan dompet dan wang...
Tamat analogi..

Pencuri: Kita
Target: matlamat hidup yg sebenar
Mangsa: saudara/i seislam kita..
Dompet dan wang: kesan

Kesimpulannya..
jadilah pencuri masa..
kerana..sesibuk mana pun kita dgn hal-hal dunia...
kita masih ingat yg kita ada matlamat hidup dan tujuan dihidupkan dimuka bumi ini...
dengan ditetapkan tempat, waktu dan masa.. (dgn izin Allah)...
kita curi masa utk berbakti, beramal dan berdakwah dijalanNya...
kerana..insyaAllah...diakhir perjuangan kita..
akan ada insan/ manusia yg terkesan dgn usaha kita yg tak seberapa itu...
Inilah hadiah dan amalan yg perlu kita bawa kesana...bukan gelaran, pangkat atau 4.00 yg dikejar-kejar...

Yang baik itu kita amal-amalkan...
Yang buruk itu kita jauh-jauhkan..
Selamat beramal ^.^

p/s:
jom jadi pencuri masa...
agar masa yg diluangkan bersama..
sentiasa tenang, aman sentiasa ^.^

0 comments:

Post a Comment