Iqra dan Dakwah...


"ustaz, macam mana nak baca ni ?"
"ustaz, macam mana makhraj 'ha' yang betul ?"

Ustaz..ustaz..ustaz...
kami dok tahu la ustaz..

*luahan hati adik-adik peserta Program Smart Qari 2011
____________________________________________

Jzkk atas peluang yang diberikan oleh antum/nna semua..
diatas kepercayaan yang diberikan pada ana..

walaupun objektif tak dapat dicapai sepenuhnya..
ana harap adik-adik peserta..
masih mendapat sedikit ilmu dari ana yang masih belajar...

Jzkk pada AJK-AJK Program..
Akhi wan, kak Halimah, kak Aina, Kak bahiyah serta yang dll...( tak tertulis, byk sgt)
kerana beri kepercayaan pada ana..

Pada asalnya..
ana memang berat nak buat..
tapi sebab dalam usaha membina ciri-ciri "daie"..
ana ambil tanggungjawab ni..

Sebenarnya..
ana bukan nak tunjuk lagak lagi riak..

tujuan ana tulis entri ni pun..
ana nak berkongsi sedikit pengajaran (ibrah)..
buat diri ana yang bernama manusia..

Ya..
mengenali mereka (AJK program)..
membuatkan hati ni sayu..
hati ini tenang..
hati ini gembira..

* ana----> Aku

Kerana..
mereka membuktikan padaku..
betapa..

"AKU INI MASIH JAHILIAH"..


Betapa mereka MAMPU menjaga batas-batas pergaulan..
betapa mereka CUBA untuk mengamalkan atas apa yang mereka pelajari..

sedangkan diriku??
bagaimana dengan diriku??

Diri aku?
kenapa dengan aku ?

Ya..
betapa aku MALU..
aku berusaha mencari ilmu..
tetapi ilmu yang aku dapat...

BELUM tentu aku cuba...
BELUM tentu aku amal..
BELUM tentu aku jadikan rutin harianku..
MasyaAllah..
~sigh~

Iqra dan Dakwah..


Iqra itu sendiri..
memberi peluang pada diri aku..
untuk memperkenalkan padaku..
insan-insan yang terus bersama islam..

Iqra itu juga..
turut menuntut dariku..
untuk terus memperbaiki diri..
ke arah yang lebih baik..

Jalan Dakwah itu..
terlalu panjang utk aku katakan..
Daie yang ku kejar..
mungkin "terbantut" seketika..
dek kerana sikap ku..

encik badan..
mengapa jadi begini..
mengapa terus jatuh "iman" kamu..
dah lupa ker janji kamu...
Hmm..

buat adik-adik..
minta maaf banyak-banyak..
abg bukan ustaz..
abg hanya pelajar perubatan..
abg masih lagi belajar..
dan masih lagi belajar..
kalau salah, maafkan abg ye..

Adik-adik..
kalau satu hari nanti..
adik-adik terbaca entry ni..
dan rasa abg tipu..
jangan marah kat abg na..
tolong maafkan abg..



Yang baik kita amal-amalkan..
Yang buruk kita jauh-jauhkan..
Selamat beramal..

p/s:
Ternyata Jalan "INI" masih panjang..
langkahku hanya terhenti..
apabila hayatku terhenti..
insyaAllah..

0 comments:

Post a Comment